vandaag van Prince Rupert naar Port Hardy

11 augustus 2018 - Port Hardy, Canada

Vanmorgen vroeg om 3.45 uur haalde ik beneden een bagagekar voor de koffers en om 4.00 uur zette Frans en ik ze in de auto dan hadden we dat alvast gehad om 5.00 uur konden we ontbijten en om 5.20 reden we naar de ferry haven waar we na de nodige formaliteiten waaronder een paspoort controle ? waarom begrepen we niet want we bleven toch gewoon in Canada maar goed evengoed meedoen natuurlijk.

Rond 6.00 uur begon het inschepen en we stonden mooi vooraan dat betekende dat we er aan het eind ook weer snel uit zijn. Nadat we de spullen die we nodig hadden uit de auto gehaald hadden gingen we naar dek 4 naar de pursers balie om de hut sleutels op te halen want we hadden 1 hut gereserveerd om als je het wilde even te gaan liggen of naar het toilet te gaan e.d. daarna de spullen in de hut gelegd en boven om lekker ergens te gaan zitten en ons basis kamp werd dek 4 bij de pursers balie .

Nadat we ons hadden geïnstalleerd gingen Frans en ik naar dek 7 om te kijken of er nog wat te fotograferen  of te filmen was en dat was zo de zeemist die plotseling kwam opzetten en een ander schip van BC ferry die daar uit te voorschijn kwam was een mooi gezicht om 7.30 vertrok de ferry en was de zeemist weer bijna helemaal weg.

De overtocht duurde bijna 16 uur en we hebben veel mooie landschappen gezien en zelf een grijze walvis die een paar keer uit het water opdook maar jammer genoeg stonden we niet goed genoeg om het te filmen of fotograferen ook hebben we nog een humpback walvis gezien die naar ons zwaaide met zijn lange witte zijvin ook hier geen foto's van wel een stukje film en met wat geluk krijg ik van 1 van de vele nederlanders die er aan boord waren wat foto's toe gemaild dan zet ik ze alsnog op de site.

We voeren tussen de eilanden door dus er was altijd wat te zien.
We kwamen langs Grenville Channel, dit is het spectaculairste deel van de tocht en wordt omgeven door bergen die 500 tot 1200 meter hoog zijn en dichtbegroeid met dennen- en cederbomen.
Verder langs Butedale en Swanson Bay, deze baai werd bezocht door kapitein John Swanson met zijn schip de ss Beaver.
Verder langs Boat Bluff, dit is een vuurtoren die in 1907 in gebruik werd genomen.
Ivory Island, deze vuurtoren, gelegen op Robb Point, leidt de schepen naar de ingang van het Seaforth kanaal.
Bella Bella, dit is de aangepaste naam van de stam die in dit gebied woonde; de Bil Billa of Haeeltzuk Indianen waar we aanmeerde om mensen die hier naar toe moesten er uit konden laten en weer andere passagiers waaronder pittig campers en auto's meekonden.

Het was ondertussen etenstijd geworden en we gingen in de rij bij het restaurant staan en we kregen mooi plaatsje bij het raam een voordeel als je wat vroeg ben ook het eten smaakte prima, na het eten zouden de meiden naar de hut gaan en wij zouden weer plaats nemen op dek 4 maar toen kwam plotseling de oproep dat de humpback walvis te zin was aan bakboord zijde dit was een geluk want Joke en Elly stonden vlakbij de buitendeur op dek 5 en ook Frans en ik waren snel buiten hier heb ik dan toch wat kunnen filmen ik ga proberen of ik het filmpje erbij kan zetten. Daarna was de pret wel een beetje over het werd donker buiten en ook te koud om nog buiten te zijn.

Elly en Joke kwamen om 22.00 uur weer naar ons toe en toen hebben Frans en ik de laatste spullen uit de hut gehaald en de sleutels terug gebracht, om 23.00 uur mochten we naar de auto's en om 23.30 gingen de laadkleppen naar beneden en nog voor 24.00 uur waren we in onze kamers en vielen we in een diepe slaap want het was toch wel een lange dag geweest van zo'n 20 uur maar wel de moeite waard.

1. Elly:
    13 augustus 2018
    Heel erg genoten op de boot en natuurlijk de dieren die we gezien hebben was een lange dag dus blij de koffer in 👍😘
  2. Alie:
    Geweldig !
  3. A3:
    13 augustus 2018
    Wat een geweldige trip. Genieten , ook leuk om zo mee te lezen.
  4. Tony &piet:
    13 augustus 2018
    🤔Het lijkt wel een spookschip. Super mooi al die foto’s. 😃
  5. Elly wilmans:
    13 augustus 2018
    Wat een belevenis geweldig zeg. Ziet er allemaal goed uit iedereen de groeten van mij geniet ervan 🙃🤗💞♥️
  6. Greet:
    13 augustus 2018
    Is toch altijd leuk om dit mee te maken dat de walvis precies op het juiste moment jullie ff dag zwaait. Nou geniet maar van al het moois!
  7. Marja:
    Mooie foto 😍😍
  8. Tania Mereboer:
    13 augustus 2018
    Jullie maken echt mooie dingen mee,wat een vakantie.
    En vast heerlijk geslapen daarna. Groetjes van hier